Bewegen

Wij weten allemaal dat we natuurlijk meer moeten bewegen. Dit advies krijg je misschien regelmatig te horen, maar is niet altijd even gemakkelijk. Helemaal niet wanneer lichaamsbeweging niet in je systeem zit.

We bewegen te weinig

In deze maatschappij hebben veel mensen het druk, hierdoor kan bewegen er soms bij inschieten. De reden dat we steeds vaker het advies krijgen om meer te bewegen, heeft te maken met onze levensstijl. We brengen steeds meer tijd zittend door, in de trein of auto naar het werk toe of achter het bureau tijdens een werkdag. We bewegen dus te weinig.

Voordelen bewegen

Bewegen heeft meerdere voordelen, waaronder:

  • Bewegen geeft een extra boost voor een fit en energiek gevoel waarbij de conditie verbetert.
  • Het helpt je om stress te verminderen en je kunt hierdoor ook beter slapen.
  • Verkleint de kans op hart- en vaatziekten.
  • Voor ouderen is het ook zeker goed om te bewegen zowel voor het geheugen, concentratievermogen en voor het soepel houden van de gewrichten.

Voldoende bewegen

Voorkom te veel en langdurig zitten. Probeer dit in balans te houden met minstens 30 minuten te bewegen per dag en het liefst 5 dagen in de week. Dit betekent niet dat je direct lid moet worden van een sportschool. Zelf een klein beetje actiever leven kan al een groot verschil maken. Zie lichaamsbeweging niet als een verplicht tijdverdrijf, maar zie het als een hele belangrijke investering in je gezondheid. Je besteedt deze tijd aan het welzijn van je zelf. Er zijn tegenwoordig veel manieren hoe je kunt bewegen. De belangrijkste tip is om vooral te doen wat je leuk vindt. Je zult zien dat het dan ook makkelijker vol te houden is.

Fiets je graag? Ga dan lekker op de fiets een boodschapje doen, in plaats van even snel de auto te pakken.

Verantwoord of onder begeleiding sporten

Wil je verantwoord sporten of graag onder begeleiding? Weet dat er dan verschillende opties zijn.

  • Cesartherapie
  • Hydrotherapie
  • Fysiotherapie
  • Personal training
  • Groepslessen

Er zijn ook leuke hulpmiddelen om het bewegen nog leuker te maken, denk hierbij aan stappentellers, sporthorloges of beweeg-apps (zoals Samen Gezond). Deze hulpmiddelen zorgen vaak voor extra motivatie om je doel te behalen of om dagelijks voldoende te bewegen.

Beweegtips

  • Probeer vaker activiteiten staand te doen, zoals je brood smeren.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Sport je liever samen met iemand, maar weet je niet met wie? Kijk op de website van jouw beweegmaatje.
  • Respecteer je grenzen, bouw het bewegen rustig op. Loop niet te hard van stapel om blessures te voorkomen.
  • Beweeg dagelijks mee met Nederland in Beweging! Meedoen betekent dat je al een kwartier beweegt van het aanbevolen dagelijkse half uur. Kijk elke werkdag om 09.15 uur op NPO 2 en/of om 10.15 uur op NPO 1.
  • Tuinieren is ook een vorm van bewegen.
  • Doe minimaal twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • Ouder dan 65 jaar? Dan kun je het best ook nog balansoefeningen erbij doen. Hiermee verklein je namelijk de kans op valincidenten. Ga bijvoorbeeld iedere dag één keer op één been staan voor een betere balans. Vitaal ouder worden heeft als voordeel dat je langer de activiteiten kunt doen die je graag wilt doen.
  • Zie thuisarts.nl voor meer tips over gezond bewegen.

Denk in mogelijkheden, niet in moeilijkheden! Dus begin vandaag nog met voldoende beweging, want bewegen is gezond!

Bron: dit artikel komt van Fonkelzorg – bewegen.