Hoge bloeddruk

Bloeddruk is de druk in uw bloedvaten. Deze is te hoog wanneer uw bloeddruk boven de 140/90 mmHg is. Een hoge bloeddruk vergroot het risico op schade aan uw vaten, organen en hart, zoals een hartinfarct of een beroerte.

In Nederland leven circa 670.000 mensen met een hart- en/of vaatziekte en 3 miljoen mensen worden behandeld met medicijnen tegen een hoge bloeddruk. Deze ziektes worden onder andere veroorzaakt door onze leefstijl al dan niet in combinatie met erfelijke aanleg. Een verhoogde bloeddruk speelt hierbij een zeer belangrijke rol.

Symptomen / klachten hoge bloeddruk

Van een hoge bloeddruk merkt u meestal niets, daarom is het goed dat u regelmatig uw bloeddruk laat controleren of dit zelf meet. Vanaf uw 40e loopt u een hoger risico op het krijgen van een hoge bloeddruk.

Heeft u een hoge bloeddruk of komen onderstaande symptomen u bekend voor en wilt u weten of u een hoge bloeddruk heeft? Maak bij onze praktijk vrijblijvend een afspraak om uw bloeddruk te meten en risicofactoren te laten controleren. Bij een hoge bloeddruk spelen namelijk meerdere factoren een rol. Tijdens deze afspraak stellen we ook een risicoprofiel op.

Bij ernstig of langdurig verhoogde bloeddruk kunnen de volgende klachten optreden:

• Vermoeidheid
  • Misselijkheid en braken
  • Kortademigheid
  • Rusteloosheid
  • Wazig zien

Leefstijl verbeteren

Om de kans op een hoge bloeddruk te verkleinen of de klachten te verminderen, kunt u uw leefstijl aanpassen. Door uw leefstijl te verbeteren is het ook mogelijk om eventuele medicatie voor een hoge bloeddruk te verminderen of zelfs te voorkomen in de toekomst. Medicijnen om de bloeddruk te verlagen zijn niet altijd nodig. Door uw leefstijl te verbeteren loopt u ook minder risico om in de toekomst hart- en vaatziekten te krijgen.

De volgende verbeteringen hebben een gunstig effect op het risico van een hoge bloeddruk:

• Stoppen met roken
  • Meer bewegen
  • Gezonder eten
  • Zorgen voor minder stress
  • Beperkt alcoholgebruik

Oorzaak hoge bloeddruk

Bij 90% van de mensen met een hoge bloeddruk is de oorzaak onbekend. De kans op hoge bloeddruk neemt toe als u ouder wordt. Dit komt onder andere doordat de bloedvaten stugger en minder elastisch worden. Is uw bloeddruk op jongere leeftijd al wat hoger? Let dan extra op. De kans op het ontwikkelen van een hoge bloeddruk op latere leeftijd is dan groter.

Sylvana Hazenveld

Geschreven door Sylvana – huisarts bij Fonkelzorg

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel wijzer bent geworden over een hoge bloeddruk. Ben je op zoek naar een huisarts? Dan kun je je inschrijven bij een van onze praktijken. Je bent van harte welkom!