Moeite met volgen van coronamaatregelen

Het zijn bijzondere tijden. Corona heeft onze wereld in zijn greep. Sinds maart worden we overspoeld met adviezen en richtlijnen, die ook nog eens per regio afwijkend kunnen zijn.

Heb je moeite met het volgen van alle regels en richtlijnen, krijg je daardoor stress en lichamelijke klachten? Dat is helemaal niet gek. Het is namelijk niet niks als je jezelf steeds moet afvragen of de activiteiten die je wilt gaan doen wel mogelijk zijn en of je daar wel of geen mondkapje bij nodig hebt. Dit geldt ook voor de huisartsenpraktijk. Met de huidige stand van zaken zal er weer meer telefonisch afgehandeld gaan worden om contactmomenten te beperken.

Veelvoorkomende klachten door stress

Al deze onderzekerheden kunnen voor stress in het lichaam en het hoofd zorgen. Door stress kun je bijvoorbeeld de volgende klachten krijgen:

  • Moeheid en weinig energie
  • Gespannen zijn
  • Sneller emotioneel zijn (geïrriteerd, boos, huilen)
  • Somberheid
  • Vergeetachtigheid
  • Slaapproblemen
  • Hoofdpijn
  • Maagklachten
  • Nek- of rugklachten
  • Sneller verkouden of grieperig (verminderde afweer)

Verder geeft langdurige stress een hoger risico op hart- en vaatziekten. Door de stress gaan mensen vaak ook ongezonder leven: weer of meer roken, ongezonder eten, meer alcohol drinken of minder bewegen.

Middels dit blog willen we je een aantal handvatten geven om deze tijd zo goed mogelijk door te komen.

Structuur helpt

Rust, reinheid en regelmaat. Dit blijft een zeer belangrijk punt, maar wel een punt wat extra onder druk komt te staan in deze tijd. Je bent vaak niet meer alleen de baas over je agenda. Door thuiswerken kunnen de grenzen tussen inspanning en ontspanning wat vervagen. Probeer hier duidelijkheid in te scheppen. Onderstaande praktische tips kunnen je hierbij helpen.

  • Ga op tijd naar bed en sta op een vaste tijd op
  • Eet gezond
  • Probeer dagelijks minimaal een half uur flink te bewegen (bv. een wandeling)
  • Ga naar buiten
  • Deel je werk/taken op in behapbare stukken
  • Neem pauzes
  • Plan ook bewust ontspanning in (bv. het lezen van een boek)
  • Bij thuiswerken; ga bewust om met telefoongebruik en werkmomenten.

Contacten

Probeer je contacten te beperken. Bekijk of afspraken eventueel telefonisch of via beeldbellen mogelijk zijn, hierdoor is de kans op besmetting ook lager. Behoud je sociale contacten telefonisch, via mail, videobellen of WhatsApp.

Steun elkaar. We moeten dit samen doen!

Extra informatie

Met alle informatie die van alle kanten op ons afkomt, is het goed om te weten waar je volgens ons het beste je informatie vandaan kunt halen.

Kijk hier niet voortdurend naar, maar beperk dit tot een of enkele momenten per dag.

Laat dingen los waar je geen invloed op hebt, houd je niet teveel bezig met wat er mogelijk kan gebeuren. Komt tijd, komt raad.

Bron: dit artikel komt van Fonkelzorg – Moeite met het volgen van coronamaatregelen.