Vermoeidheid

Iedereen is wel eens moe. Meestal gaat dit na een aantal dagen vanzelf weer over als je voldoende rust hebt genomen. Maar wat als je voor je gevoel maar niet bijgeslapen raakt en al weken of maanden moe bent?

Als vermoeidheid langer dan een aantal dagen of weken duurt, heeft het vaak gevolgen voor bijvoorbeeld je studie, werk, gezin of sociale contacten; je kan je minder goed concentreren, je bent sneller geïrriteerd en je hebt geen puf meer om leuke dingen te doen. Hierdoor kom je in een negatieve spiraal terecht en ga je jezelf niet beter voelen.

Ook kun je je zorgen maken om je vermoeidheid en denk je misschien dat de oorzaak een (ernstige) ziekte is die bij jou nog niet is ontdekt. De spanning en angst die deze gedachten opleveren, maken je vermoeidheid vaak nog erger.

Hoe ontstaat moeheid?

Er zijn veel mensen die met vermoeidheidsklachten bij de huisarts komen. Ze willen graag weten waaróm ze zo moe zijn en zoeken naar een verklaring. Vaak hopen ze die te vinden door middel van bloedonderzoek. Er zijn echter enorm veel redenen waarom iemand moe kan zijn, en het vervelende is dat er meestal geen oorzaak wordt gevonden.

De lijst met mogelijke lichamelijke oorzaken van vermoeidheid is te lang om op te noemen. Bijvoorbeeld het herstellen na een periode van ziek zijn kost veel energie en kan dus leiden tot oververmoeidheid.

Daarnaast kunnen de bijwerkingen van medicijnen die je gebruikt ervoor zorgen dat je je suf of moe voelt. Mocht je denken dat dit voor jou geldt, bespreek dit dan met degene die deze medicijnen aan je heeft voorgeschreven.

Vermoeidheid kan daarnaast ook komen door spanningen en stress in je dagelijks leven, bijvoorbeeld door een drukke baan, problemen in je relatie, de zorg voor je familie of gezin, financiële problemen, etc.

Het is voor zowel jouwzelf als voor je zorgverlener dus lastig om de oorzaak van jouw klachten te achterhalen en een oplossing te zoeken.

Behandeling moeheid

Als je graag wil weten of er in je bloed een oorzaak te vinden is voor je vermoeidheid, kun je in overleg met je zorgverlener een afspraak maken om bloed te laten prikken. We onderzoeken hierbij bijvoorbeeld je ijzerwaarden, je schildklier en vitamines.

Wanneer je echter erg veel last hebt van je vermoeidheid of als je vermoedt dat er (ook) sprake is van een psychische oorzaak, is het beter om een dubbele afspraak te plannen op het spreekuur om je klachten door te spreken en te bekijken hoe je het beste geholpen kan worden. Ook als je bloed goed is maar je vermoeidheid aanhoudt, is het verstandig om dit te komen bespreken.

In de praktijk zien we dat een groot deel van de patiënten die met moeheidsklachten op het spreekuur komen, (bijkomende) problemen ervaren op het gebied van gezondheid, werk, psychische klachten en slaapproblemen. We vinden het belangrijk om dan samen met jou te gaan kijken naar wat je eigen ideeën zijn over de oorzaak en het beloop van jouw klachten, hoe jouw persoonlijke situatie er uit ziet en welke invloed die kan hebben op het aanhouden, verslechteren of verbeteren van de problemen die je ervaart. Daarnaast bespreken we uiteraard of verder onderzoek nodig lijkt en welke stappen je zou kunnen maken op weg naar herstel.

Veel gestelde vragen over vermoeidheid

Wat kan ik zelf doen om van mijn vermoeidheid af te komen?
Omdat iedereen en elke situatie anders is, kunnen we in deze blog alleen een algemeen antwoord geven op deze vraag, namelijk: het is goed om kritisch te kijken naar je leefstijl. Welke verbeteringen zijn hierin nog mogelijk? Denk bijvoorbeeld aan stoppen met roken, minderen of stoppen met alcohol / drugs, gezond eten, minimaal 5x per week een half uur achter elkaar actief bewegen en voldoende slapen. Zorg ook dat je naast alle verplichtingen die je hebt, genoeg tijd maakt om dingen te doen die je ècht leuk vindt; hier krijg je energie van! 

Uit mijn bloedonderzoek komt geen verklaring voor mijn vermoeidheid. Hoe moet ik nu verder?
Vaak is moeheid een tijdelijk probleem wat zichzelf na een aantal dagen of weken weer oplost. Een goede nachtrust en gezond leven helpen hierbij (zie ook het antwoord op de vorige veelgestelde vraag). Mocht je er met deze tips niet uitkomen, is het verstandig om gedurende 4 weken een dagboek bij te gaan houden over je vermoeidheid. Geef hierin je moeheid elke dag een cijfer: 1 is “niet moe” en 10 is “totaal uitgeput”. Bij het cijfer schrijf je op wat maakt dat het niet een hoger cijfer (= meer vermoeid) is en wat er zou moeten gebeuren om te komen tot een cijfer lager (= minder vermoeid). Bijvoorbeeld: “Ik geef mijn vermoeidheid vandaag een 4; het is geen 5 omdat ik een half uur achter elkaar heb kunnen wandelen. Ik zou er een 3 van kunnen maken als het me ook gaat lukken om vóór ik ga slapen niet nog een uur met mijn telefoon bezig te zijn”. Door het bijhouden van zo’n dagboek krijg je inzicht in zaken die voor jou bijdragen aan je gevoel van vermoeidheid en wat je hieraan zou kunnen doen. Bespreek de uitkomsten gerust met je zorgverlener. 

Wanneer contact opnemen met je huisarts?

Neem contact met ons op als je vermoeidheid samengaat met langdurig hoesten, minder eetlust, ongewenst afvallen, pijn, somberheid / depressieve gevoelens, sufheid of verwardheid.  

Maak ook een afspraak als je moeheid langer dan 3 maanden duurt zonder dat je de oorzaak ervan weet. 

Meer informatie vind je op Thuisarts of Snel beter in je vel.

Bron: Dit artikel komt van Fonkelzorg – Vermoeidheid