Winterdip

Het is langer donker, het wordt kouder en het zonnetje is bijna nergens meer te bekennen. Nu de herfst- en wintermaanden er weer aankomen, krijgen veel mensen zoals ieder jaar weer last van een winterdip (ook wel herfstmoeheid of seizoensdepressie genoemd). Hoe komt dit nou? En nog belangrijker: Wat kun je ertegen doen?  

Een winterdip is het gevolg van een verstoring van je natuurlijke ritme van dag en nacht. In de zomer en lente voel je je prima, terwijl je je in de wintermaanden neerslachtig kunt voelen. Gebrek aan licht is hier vaak de oorzaak van. De dagen zijn in de winter korter en de zon komt later op. Ook de lichtsterkte van de zon neemt af. Dit allemaal heeft invloed op je biologische klok: die kan in de donkere maanden dus wat van slag raken. Dit wordt met name veroorzaakt door het hormoon ‘melatonine’. Dit is een stof die ’s avonds wordt aangemaakt en ervoor zorgt dat je in slaap valt. Wanneer de dagen korter zijn wordt er bij sommige mensen meer melatonine aangemaakt waardoor je je snel slaperig kunt voelen. 

Klachten bij een winterdip

Een winterdip kan effect hebben op je psychische en lichamelijke gesteldheid en kan daarbij dus ook veel invloed hebben op je dagelijks leven. Een aantal klachten die passen bij een winterdip zijn: 

  • (Aanhoudende) vermoeidheid 
  • Grote behoefte aan slaap 
  • Somberheid 
  • Concentratieproblemen 
  • Ondanks veel slapen niet uitgerust wakker worden  
  • Passiviteit, tot niks komen en nergens zin in hebben 
  • Prikkelbaarheid 
  • Toegenomen eetlust  
  • Verminderde behoefte aan seks en intimiteit 
  • Minder behoefte aan sociale contacten 

Ik heb een winterdip, wat nu? 

Ten eerste is het belangrijk om te realiseren dat het heel normaal is om een winterdip te hebben en dat je zeker niet de enige bent. Ben dus vooral niet ongerust en luister naar de signalen van je lichaam. Er zijn gelukkig een aantal dingen die je zelf kunt doen als je last hebt van een winterdip:  

  • Zorg er ondanks je vermoeidheid voor dat je je normale ritme aanhoudt. Ga op tijd naar bed en blijf ook niet te lang liggen.  
  • Ga ’s ochtends vroeg naar buiten om een stuk te wandelen of in ieder geval een frisse neus te halen. Het licht in de ochtend bevat veel blauw. Blauw licht remt de productie van melatonine (het stofje in je lichaam dat je slaperig maakt). Hierdoor word je sneller wakker. Ga ook gedurende je werkdag een aantal keer naar buiten om te genieten van het daglicht.  
  • Zorg dat je gezond eet, veel groenten en weinig suiker.  
  • Zorg voor voldoende nachtrust en onverstoorde slaap. Vermijd koffie, alcohol en telefoongebruik voordat je gaat slapen.  
  • Plan leuke dingen om je op te verheugen, isoleer jezelf niet en zorg dat je dingen hebt om van de genieten en om naar uit te kijken. 
  • Praat erover! Hier kan de praktijkondersteuner GGZ bij helpen. Als je het gevoel hebt dat je er zelf niet uitkomt dan staan zij voor je klaar! 

LET OP: Een winterdip is meestal geen echte depressie, maar een milde vorm ervan. We spreken van een depressie als de hierboven beschreven symptomen het grootste gedeelte van de dag en langer dan twee weken aanhouden. Ook de invloed op het dagelijks leven is belangrijk bij de inschatting of iets een dip of depressie is. Twijfel je? Neem dan vooral contact op met de huisarts of praktijkondersteuner GGZ.

Vragen? Wij helpen!

Heb je na het lezen van dit artikel over winterdip vragen? Je kunt altijd de huisartsenpraktijk bellen. Ben je patiënt bij ons en heb je behoefte aan een gesprek of consult. Neem dan contact ons op voor het maken van een afspraak!

Bron: Dit artikel komt van Fonkelzorg – winterdip.